Var är ungdomarna?

Ikväll var jag på ytterligare en debatt. Det var M som utmanat S i diverse olika kommunala frågor. Från klockan 1800 var det mingel och redan då fick vi välja sida; tar vi en blå servett eller en röd? Tar vi en blåbär- eller hallonmuffin?

Väl inne fick man också välja sida; sätter man sig på höger eller vänster sida? De flesta tog servett/muffin efter politisk ståndpunkt och satte sig även till höger om man var blå och till vänster om man var röd/grön.

Debatten vanns solklart av S men det är faktiskt publiken som var mest spännande. I rummet satt kanske 40-50 personer. Av dessa tror jag faktiskt att varenda en visste redan innan vad de skulle rösta på. Vi var totalt 10 under 25 år (gissning efter utseenden) och sedan ett hopp upp till 45-50 år (undantag för en S i panelen, 33år gammal).

Var fanns första gångsväljarna och de som är osäkra?

När jag gick estet var det obligatoriskt för oss att gå på diverse konserter, föreställningar o.s.v. Varför är det inte obligatoriskt för alla att gå på valdebatter och lära sig om det parlamentariska systemet? Varför gick det inte ut en inbjudan till alla över 18 år på gymnasiet?

Jag är tvungen att säga att jag är imponerad av MUF i Ö-vik, även om jag inte håller med om politiken. De syns och gör saker. Riktigt mycket dessutom. Synd att de tänker så konstigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om mig!

Jag är han, den unga mannen på bilden. Det här är min blogg. Läs den gärna.

RSS 2.0