Unga arbetslösa säljer sig på gatan

Det är så det står i Aftonbladet

Det är fruktansvärt förnedrande att de får gå och sälja sig på gatorna i Visby. ... De säljer sig som människa.

Så säger LO-ordförande Vanja Lundby-Wedin, som tycker de ska skriva riktiga CVn och få hjälp med hur man presenterar sig för en arbetsgivare. Reaktionen utlöstes efter att unga arbetslösa med väldigt tunna CVn har gått runt i Almedalen och delat ut information om sig själva och arbetsförmedlingen. Ungdomarna själva tycker inte det varit så farligt och de har fått betalt 100kr/timme i tre dagar för att göra det.
Arbetsförmedlingen hävdar att det är ett bra sätt att komma ut, visa sig och att de blir en erfarenhet rikare.

Så till min åsikt. Jag har själv gått runt och delat ut mitt CV på alla möjliga platser. Jag hade hellre delat ut  väldigt lite information till allt och alla än som jag, en större allmän-CV direkt till butiker och personal, där de egentligen inte söker personal. Och för 100kr per timme dessutom? Sign me up! Jag kan tänka mig att göra det nu också trots att jag har jobb, det är väldigt lättförtjänta pengar.
Det som var kränkande under in arbetslöshet var att jag behövde gå på Avstamp och annat på arbetsförmedlingen, utan att lära mig något alls. Att jag behövde tala med jobbcoacher från arbetsförmedlingen som sa att de inte kunde hjälpa mig; att jag borde ha jobb men att arbetsmarknaden var för dålig.

Som att jag inte visste.

Kommentarer
Postat av: Lisa

det ska jag;D

2010-07-10 @ 19:26:17
URL: http://lisani.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om mig!

Jag är han, den unga mannen på bilden. Det här är min blogg. Läs den gärna.

RSS 2.0