Svar på tal

Jag uppskattar ju kommentarer sådär väldigt mycket, oavsett vad som står i dem... oftast. Och en del gånger blir jag tvungen att ge tydliga och riktade svar.

Slut å ljug... om Pass!:
bara för att dra ett exempel från härnösand så anställer Comhem alla under 25 år.

tacka moderat politik för att det har blivit så sjukt mycket billigare att anställa ungdomar. du är inte särskilt duktig på att söka jobb om du inte kan få jobb i härnösand.

Det stämmer väldigt bra att Comhem anställer många yngre. Och eftersom du inte verkar veta det redan jobbade jag för Comhem i 15 månader innan min resa till Nya Zeeland. Tyvärr fick jag problem med halsen under min tid på Comhem. Dock, eftersom jag hade alla supportskills på bygget, fick jag en plats på Kundrelationer där jag inte behövde använda min röst riktigt lika mycket som i firstline.
När jag kom hem efter min resa kontaktade jag därför företaget och visa intresse att börja arbeta för dem igen. Efter systemskiftet ville de dock först sätta mig i telefon innan jag kunde få tillbaka en plats på Krel; för att lära mig systemen. Och jag är inte beredd att offra min hälsa i telefon några månader för system jag lär mig på en vecka. Genom att sitta på firstline skulle jag bara gå tillbaka till att vara sjukskriven och genom att vara sjukskriven kommer jag inte vidare inom något företag.

Fortsättningsvis har moderaterna gjort det billigt att ha unga anställda, inte "bara" att anställa. Varför vi ska ge skattelättnader för de ungdomar och unga vuxna som redan har anställning vet jag inte. De som har unga anställda tjänar alltså pengar, även om de inte anställer nya.

Min tanke är också att Comhem skulle anställa unga även om det inte inneburit lägre arbetsgivaravgift, då unga i större utsträckning har djupare bredband, telefoni och TV-kunskaper samt lär sig arbetet på Comhem både fortare och bättre. Jag tror de i snitt har en annan förståelse för arbetet.

Kommentarer
Postat av: Slut å ljug...

det ser mer ut som att du är lite bortskämd och inte kan arbeta för ditt leverne utan att arbetsgivaren anpassar sig efter dig. comhem anställer ingen över 25, det är deras policy. detta trots att ung arbetskraft generellt sett är sämre för ett företag än riktig arbetskraft. comhem fungerade bättre innan denna policyförändring.



det är helt enkelt alldeles för lönsamt och billigt att anställa ung arbetskraft för att "vi gamla" ska få arbeta. förhoppningsvis så kommer den riktiga regeringen som får fortsätta i makten att balansera detta lite så att det inte är riktigt lika lönsamt att anställa unga.

2010-09-09 @ 13:11:02
Postat av: Slut å ljug...

jag glömde. så anledningen att du är arbetslös är för att du väljer att vara det och inte för att det inte finns några jobb. ville bara förtydliga att detta var vad du menade i det blogginlägg jag svarade.



du fick det nämligen att framstå som att svensk arbetsmarknad var sämre än för några år sedan, trots att det faktiskt har blivit tvärtom tack vare den blåa alliansen.

2010-09-09 @ 13:12:58
Postat av: Annie

ÄR arbetslös? Haha! Bästa jag hört idag!

2010-09-09 @ 14:55:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om mig!

Jag är han, den unga mannen på bilden. Det här är min blogg. Läs den gärna.

RSS 2.0