Vem gav mig rätt?

Anonym om Ålder..?:
Vad har du för rätt att döma ut förhållanden med stor åldersskillnad? Varje enskild människa har rätt att älska vem han eller hon vill. Så länge ett förhållande är jämställt och båda personerna mår bra av det och är lyckliga så spelar inte åldern någon roll. Det är klart att det finns osunda förhållanden där unga utnyttjas - men lååångt ifrån alla. Tvärt om. Samhället accepterar homosexuella/bisexuella/transsexuella osv, men inte ett heterosexuellt förhållande med åldersskillnad, varför göra skillnad på folk och folk? Ska inte alla få älska vem han/hon vill?

Svar:
Precis som du tog dig rätt att ifrågasätta min ståndpunkt tog jag mig rätt att skriva om min åsikt. Enligt mina erfarenheter och vad jag kunnat se så är förhållanden med stor ålderskillnad ingen höjdare. Jag påstod inte att de korkade småtjejerna blev utnyttjade, dock att de inte vet sitt eget bästa. Det gör inte heller småpojkar men de brukar inte heller vara ihop med kvinnor som är 15 år äldre i samma utsträckning.
Men var ska vi då dra gränsen? När är det inte okej? En flicka kan känna kärlek mot sin far (eller vilken vuxen man som helst) och förstår ju inte bättre. Är deras relation okej? Dras gränsen när det är sex inblandat? Och är det i så fall okej för en 15-åring att ha sex med en 30 år äldre motpart? Gränsen för pedofili dras vid 12 år. Är det okej för en äldre man/kvinna att ha en relation med en 13-åring? Om allt är individuellt så borde det ju vara accepterat... men vem bestämmer då det? Den yngre i förhållandet? Här har vi vad det handlar om: unga vet inte sitt eget bästa!
En ung flicka kan manipuleras att tycker/tänka i princip vad som helst. Skulle du också stödja en homosexuell relation mellan en 15-årig pojke och en 35-årig man..? Är det svar ja är jag Mycket skeptisk till det!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Min fråga gäller allmänt relationer med stor åldersskillnad. Det är klart att jag tycker att det är fel om den ena parten är 13 eller 15 och den andra är exempelvis 35. Man vet som du säger kaske inte vad äkta kärlek är då. MEN. Du drar i ditt inlägg alla förhållanden med åldersskillnad över en kam och fördömer dem som äckliga. Men om den ena parten är ex. 22år och den andra parten är 32 eller 42, vad är det hemska i det?? En 22-årig person kan vara mer mentalt mogen än en 32-åring, varför är det fel att älska någon som man känner sig mentalt på samma nivå som, någon man delar värderingar och livssyn med, bara för att den personen råkar vara 10-20 år äldre??

2010-06-29 @ 21:07:09
Postat av: Johan

Hur drog Felix alla över en kam? Tror jag missade lite i det inlägget då..?



Anyhow..

Bara för att samhället har accepterat HBT-personer betyder ju inte det att alla har det? Dessutom har Felix, eller någon annan, all rätt att uttrycka sina värderingar, tankar eller vad man nu vill.

Observera att jag nu inte har sagt att Felix har något emot HBT-personer, inte att jag har det heller för den delen.



Jag undrar också varför det inte är okej att en 13-åring, eller yngre för den delen, pökar med en som är 35 år?

Ska inte alla få älska vem han/hon vill?

2010-06-29 @ 23:19:43
Postat av: Anonym

Är du 13 är du inte "byxmyndig" som det så ofint heter. Klart en 13-årign får älska vem han/hon vill, men det jag menade var att så som Felix sa så kan det vara ite mer riskfyllt att ingå i ett sådant förhållande i den låga åldern. Jag tycker fortfarande att det är fel att säga att alla förhållanden med stor åldersskillnad är fel och äckligt.

2010-06-29 @ 23:28:49
Postat av: Felix Vincent

Det är precis det jag vill peka på. När man är över 18 får man fatta sina egna beslut, hur dumma de än är.

Våra jämförelser skiljer sig ganska mycket åt också. Jag har gett exempel på 15 mot 30. 22 till 32 är väl ingen större grej egentligen men jag tror inte det är vad jag skulle söka mig till för ett seriöst förhållande. Sen nämner du 42, vilket det då är den yngre personens hela livstid i skillnad. Så antingen har vi en jävligt världsvan 22-åring eller en riktigt bakom 42-åring. Visst de kan mötas på mitten men jag talar ju fortfarande främst från mina egna observationer.

Slutligen är det inte just ålderskillnaden jag ser som äckligt utan mer åldern på den äldre, om vi talar högre siffror. Jag som snart 24 finner inte många över 30 särskilt attraktiva, även om det finns undantag som bekräftar regeln.

Ju äldre den yngre personen är desto mer acceptabelt är det för mig, eftersom denne förhoppningsvis då har lite mer bakom pannbenet än 99,99% av alla dumma 15-åringar har.

2010-06-29 @ 23:39:19
URL: http://felixvincent.blogg.se/
Postat av: Niklas

Många kvinnor ser kanske äldre män som mer intellektuellt utmanande än yngre.

Erfarna karlar med hår på bringan och kan lägga upp en fantastiskt fin amorteringsplan.



Det handlar helt enkelt om en enda sak. Trygghet.

Kvinnor ska ju söka en bra man för sina barn. Och en äldre karl som är mer livserfaren kan medföra mer trygghet än en yngre karl som kanske heller inte har samma ekonomiska situation.



Så i grunden så tror jag att det är en biologisk instinkt(såg något om detta på Discovery channel)

2010-06-30 @ 20:40:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om mig!

Jag är han, den unga mannen på bilden. Det här är min blogg. Läs den gärna.

RSS 2.0