Vrider sig på stolen

Förstasidan på blogg.se är idag prydd av Galago och inlägget Shoot her man. Här hittar man ett klipp om lilla Chloé, en 11-årig snorunge med för mycket kläder. Klippet är från TV4s Förkväll där de snackar om den andra Sex and the City-filmen och kläder. Tjejen säger att hon andas in fashion och mamman påstår att det är för att hon alltid varit runt det, hela sitt liv.
Och visst, det kan jag köpa. En unga som är runt bilar kommer nog intressera sig av det och ett barn som finns runt konst kanske gillar att måla; men här finns det ju möjlighet till lite intressestyrning och som föräldrar kan man väl begränsa sitt barn lite lite lite kanske?

Hur som helst anser jag att hennes modeintresse är ett påtvingat intresse. Hon har inte fått andra alternativ. När hon var 10 fick hon sin första bla bla bla och bla bla bla - allt i rosa. Klart hon tycker om det. Jag fick en röd brandbil och tyckte den var rolig. Mamman säger också hur lätt det är att skämma bort sin dotter, att hon ska ha det bästa. Det bästa..? Dyrast = bäst? Om vi tar hennes sketna Barbie-docka som exempel så skulle jag påstå att en billig är bättre eftersom hon skulle våga öppna förpackningen och leka med den. Hon har säkert fel som hon leker men men det är inte mycket glädje av den i lådan. Går ju inte ens att skryta med saker andra inte har någon aning om vad det är.

Felix - Jag fick en röd brandbil som rullar av sig själv efter man snurrat igång hjulen! :D
Snorungen - Jag har en Christian Louboutin-Barbiedocka!
Felix - Jaha, vad fan är det då? Kan man leka med den?
Snorungen - Nej den står i sin kartong.
Felix - .... kul!

Slutligen brukar hon och hennes två vänner i smyg låna hennes mammas högklackade skor (förmodligen får de inte egentligen) och låna hennes pappas kamera och ta lite bilder. Detta påstår hon är för att de också är modeintresserade. Jag tror bara de vill klä ut sig lite. Jag gjorde också sånt, fast jag behövde inte göra det i smyg. Min mamma var inte mer rädd om sina skor än mitt behov av att få vara barn.


Kommentarer
Postat av: Sandra Norén

Helt sjukt!

Hemskt att barn ska få så fel värderingar av sina föräldrar. Visst ligger det något i "bagarns barn", som hon sa, men den här tjejen verkar ju inte ens veta hur man ska leka som barn..

Och "Sveriges mest modeintresserade", kanske inte? Finns nog många som är lika intresserade men kanske inte har råd att köpa väskor för 15000kr. Det är väl inte märken som mode handlar om heller.. jaja..

2010-06-02 @ 12:51:52
URL: http://salux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om mig!

Jag är han, den unga mannen på bilden. Det här är min blogg. Läs den gärna.

RSS 2.0